Tworzenie stałej bazy klientów

Współczesne firmy doskonale wiedzą, że stała baza klientów to bez wątpienia duży fundament pod biznes. Ale bez ciągłego udoskonalania swojego produktu, szczególnie w dobie powszechnego dostępu do informacji i ofert konkurencji, łatwo jest wypaść z obiegu. Ostatnio szczególnie na rynku turystycznym widać spory zamęt i przetasowanie na wielu regionalnych rynkach. Najsłabsze firmy, które nie potrafiły utrzymać się w konkurencyjnej ostrej walce na wycieczki last minute przegrały jeszcze zanim prawdziwa walka się zaczęła. Wtedy wszystkie firmy miały się dobrze i tylko te niereformowalne, bojące się obniżyć ofertę last minute o kolejne procenty celem zbudowania sobie dobrej bazy klientów, strzeliły sobie gola samobójczego. Brak poszerzania bazy klientów zadowolonych z już odbytej wycieczki to największy biznesowy błąd, jaki popełnić można w turystyce. Przecież nie wszystkich stać na to, aby do Egiptu wybierać się co rok a dla niektórych małżeństw czy singli wyjazd z biurem podróży do Hiszpanii czy Portugalii był tak naprawdę pierwszym w całym życiu. A więc nie pokuszenie się o wyrwanie tych klientów z rąk konkurencji poprzez zaoferowanie lepszych warunków promocji było zrezygnowaniem z możliwości na przetrwanie. I gdy nastał kryzys a klientów pozostało niewielu, firmy z małą bazą musiały zrezygnować.